فهرست گسترده

پیش‌گفتار................................................ 21 

کتاب نخست

سبک‌شناسی نظری

1) زبان و سبک.......................................... 33

1- 1) معنای سبک............................................... 33

1- 2) شش مفهوم بنیادین در سبک................... 35

1-2- 1) سبك: گزينش انگیخته از زبان.................. 35

1-2-2) سبك: فراهنجاری (خروج از زبان معيار)........ 39

1-2-3) سبك: تکرار و تداوم يك مشخصه.............. 48

1-2-4) سبك: گونه‌ی کاربردی زبان..................... 50

1-2-5)‌ سبک: سخن متناسب با موقعیت............. 57

1-2-6) سبك: نمود فرديت............................. 62

خلاصه.................................................. 64

2) سبك‌‌ ادبی .................................................... 65

2-1) مفهوم ادبیت..................................... 66

2-2) ویژگی‌های سخن ادبی......................... 69

2-2-1) نقش‌های ادبی ‌زبان.......................... 70

2-2-2) چندلایگی دلالت.............................. 71

2-2-3) فضیلتِ ابهام.................................. 72

2-2-4) صدق و کذب‌ناپذیری.......................... 73

2-2-5) برجسته‌سازی................................ 74

2-2-6) شخصی‌سازی زبان........................... 74

2-3) فردیت در سخن علمی و ادبی................. 79

2-3-1) سبک فردی و سبک گروهي................ 82

2-3-2) فردیت، تقليد، سنت......................... 86

خلاصه................................................ 89

3-1) آشنایی با سبك‌شناسي...................... 91

3) دانش سبک‌شناسي............................ 91

3-1-1) سبك‌شناسي نظري و عملي............. 93

3-1-2) ارزش سبک‌شناسی....................... 93

3-1-3) سبک‌شناسی ادبی....................... 94

3-1-3-1) کارکردهای سبک‌شناسی ادبی......... 95

خلاصه................................................ 97

4) سبك‌شناسي و دانش‌ها.......................... 99

4-1) سبك‌شناسي و بلاغت........................ 99

4-2) سبك‌شناسي و زبان‌شنا‌سي.............. 105

4-3) سبك‌شناسي و انواع ادبي.................. 108

4-4) سبك‌شناسي و نقد ادبي مدرن............ 113

4-5) سبك‌شناسي و تاريخ ادبي................. 116

4-6) سبک‌شناسی، دانش میان‌رشته‌ای....... 121

خلاصه............................................. 122

5) رویکردهای سبک‌شناسی................................ 125

5-1) رویکردهای تأثری و سنتی................ 126

5-1-1) سبک‌شناسی شمّی.................. 126

5-1-2) سبک‌شناسی عاطفی................. 129

5-1-3) سبک‌شناسی بیانی................... 130

5-1-4) سبک‌شناسی تكويني................. 133

5-1-5) سبک‌شناسی تفسیری............... 135

5-1-6) سبک‌شناسی ارزشی.................. 136

5-1-7) سبک‌شناسی آموزشی................ 136

5-2) رویکردهای زبان‌شناسانه.............. 140

5-2-1) سبک‌شناسی تاریخی.. 141

5-2-2) سبک‌شناسی صورت‌گرا 144

5-2-3) سبک‌شناسی ساختاری.. 146

5-2-4) سبک‌شناسی نقش‌گرا 147

5-2-5) سبك‌شناسی گفتمانی.. 152

5-2-6) سبك‌شناسي کاربردی.. 156

5-2-7) سبک‌شناسیِ شناختی.. 159

5-3) رویکردهای آماری................................. 167

5-3-1) سبك‌شناسي آماري.. 167

5-3-2) سبک‌شناسی پیکره‌ای.. 172

5-3-3) سبک‌سنجی.. 173

5-4) رویکردهای فرهنگی و اجتماعی.............. 184

5-4-1) سبک‌شناسی اجتماعی.. 184

5-4-2) سبك‌شناسي فمينيستي.. 185

5-4-3) سبک‌شناسی انتقادی.. 186

5-4-4) سبک‌شناسی بنیادگرا 190

5-4-5) سبک‌شناسی خواندن. 192

5-4-6) سبک‌شناسی چندرسانه‌ای.. 194

5-5) جمع‌بندی رویکرد‌های سبک‌شناسی.............. 195

5-5-1) رویکردهای متن‌بنیاد. 195

5-5-2) رویکردهای بافت‌بنیاد. 196

5-6) راز هم‌گرایی و نوزایی سبک‌شناسی.................. 198

5-7) دشمنان سبک‌شناسی.. 200

5-8) بیانیه‌ای برای سبک‌شناسی.. 204

خلاصه. 206  

کتاب دوم

سبک‌شناسی عملی

6) مسائل پایه در تحلیلِ سبک.................................................. 209

6-1) ملاحظات روش شناختی.. 209

6-1-1) تعیین پیکره‌ی متنی.. 210

6-1-2) شناسایی عناصر سبک‌ساز 210

6-1-3) اکتشاف از لایه‌ی خرد به سوی کلان‌لایه‌ها 211

6-1-4) تفسیر عناصر سبک‌ساز 212

6-1-5) سنجش تقابل‌های سبكی.. 213

6-1-6) گونه‌شناسی و نام‌گذاری سبك.. 214

6-1-7) جایگاه محتوا در تحليل سبك.. 218

6-2) عوامل پیدایی سبک.. 219

6-2-1) ‌عوامل روان‌شناسیک (فردي) 220

6-2-2) عامل جامعه‌شناسيك.. 223

6-3) روند دگردیسی سبك.. 227

6-3-1) دگردیسی سبك شخصي.......... 228

6-3-2) دگردیسی سبك‌های عمومي..... 232

خلاصه...................................... 235

7) سبك‌شناسی لایه‌ای................... 237

خلاصه...................................... 241

8) لایه‌ی آوايي سبک..................... 243

خلاصه. 248

9) لایه‌ی واژگاني سبک.................. 249

9-1) واژه‌گزینی.. 249

9-1-1) واژگان حسی یا انتزاعی.. 251

9-1-2) عموم و خصوص در واژه. 252

9-1-3) عامیانگی و شکوه‌مندی واژگان. 253

9-1-4) کهن‌گرایی و واژه‌سازي.. 254

9-2) تأثیر ایدئولوژیک واژه. 260

9-2-1) رمزگان متن و ارجاع به ایدئولوژی.. 260

9-2-2)اشاره‌گر: عنصری معنادار در رابطه‌ی قدرت.. 262

9-2-3) نشان‌داري واژه‌ها 262

خلاصه. 266

10) لایه‌ی نحوی سبک...................... 267

10-1) پیوندِ نحو و انديشه. 268

10-2) کیفیت واژه‌چینی در جمله. 269

10-2-1) چیدمانِ طبيعي در جمله (نحو معيار) 270

10-2-2) چیدمانِ نشان‌دار 274

10-3) سبک و ساختمان جمله‌ها 275

10-3-1) طول جمله‌ها 275

10-3-2) پیوند جمله‌ها 275

10-3-3) پيوستار بلاغي جمله‌ها (انسجام نحوی) 279

10-3-4) متغیر‌های نحوی و تنوع سبک.. 282

10-4) بازتاب دیدگاه نویسنده در نحو. 284

10-4-1) وجهیّت (مُدالیته) 284

10-4-1-1) وجهیّت در فعل جمله. 286

10-4-1-2) وجهیّت در قيد. 289

10-4-1-3) وجهیّت در صفت‌های ارزش‌گذار 290

10-4-2) زمان. 291

10-4-3) صدای دستوری و سبک.. 295

خلاصه. 302

11) لایه‌ی بلاغي سبک................. 303

11-1) سبک در برونه و درونه‌ی زبان. 304

11-2) صناعات معنایی و تفاوت‌های سبکی.. 306

11-2-1) سبک تشبیهی.. 306

11-2-2) سبک تمثیلی.. 308

11-2-3) سبک نمادگرا 309

11-2-4) سبک آیرونیک.. 310

11-3) استعاره و سبک.. 314

11-3-1) نگرگاه صورت‌گرا 314

11-3-1-1) سبک استعاری یا سبک مجازی.. 320

11-3-2) نگرگاه شناختی.. 322

11-3-2-1) فرایندهای استعاره‌سازی.. 322

11-4) استعاره و شناخت.. 324

11-4-1) سازه‌های استعاره‌ی مفهومی.. 325

11-4-2) سلطه‌ی نگاشت استعاری بر سبک.. 329

11-5) مقوله‌سازی استعاره‌ی شناختی.. 330

11-5-1) استعاره‌ی نو یا قراردادی.. 331

11-5-2) استعاره‌ی جوششی یا کوششی.. 332

11-5-3) استعاره‌ی شخصی یا ایدئولوژیک.. 334

11-5-4) استعاره‌های خوشه‌ای یا گسسته. 334

11-5-5) بن‌مایه و استعاره‌ی‌ شناختی.. 336

11-6) نقش‌های استعاره. 338

11-6-1) انگيزش و اقناع. 339

11-6-2) کتمان و پوشيده‌گوئي.. 339

11-6-3) نقش زیبایی‌شناسیک.. 339

11-6-4) آفرینش‌گری.. 340

11-6-5) تأويل و تفسیر 341

11-6-6) شناخت و معرفت‌بخشی.. 341

11-6-7) گسترش زبان. 342

11-6-8) شخصی‌سازی زبان. 343

11-7) پرسش‌هایی در تحلیل استعاره. 343

خلاصه. 344

12) لایه‌ی ايدئولوژيک سبك......................................... 345

12-1) سبک، گفتمان، ایدئولوژی.. 345

12-2) ایدئولوژی در متن.. 350

12-3) ايدئولوژي و ساخت‌هاي زبان. 354

12-3-1) ايدئولوژي در لایه‌‌ی واژگانی.. 355

12-3-2) ايدئولوژي در لایه‌‌ی نحوی.. 358

12-3-3) ايدئولوژي و صناعات بلاغي.. 360

12-3-3-1) استعاره و ایدئولوژی.. 363

12-3-3-2) نقش‌های استعاره‌ی ایدئولوژیک.. 365

12-4) ايدئولوژي و فرديت هنري.. 367

12-4-1) ايدئولوژي و سبك شخصي.. 370

12-5) تقابل ادبيت با ايدئولوژي.. 372

12-6) تناقض‌های ایدئولوژیک متن.. 374

خلاصه. 375

13) سبك‌شناسی طنز.................................... 377

13-1) ماهیت طنز. 377

13-2) نظریه‌ی ناهماهنگی.. 379

13-2-1) ناسازگاری آوايي.. 381

13-2-2) ناسازگاری واژگانی.. 383

13-2-3) ناسازگاری گفتمانی.. 386

13-2-4) ناسازگاری معنایی.. 390

13-2-5) ناسازگاری موقعیتی.. 391

13-2-5-1) مراعات ادب.. 392

13-3) پرسش‌هایی برای تحلیل سبک طنز 393

خلاصه. 394

14) سبکِ زنانه. ...............................................395

14-1) مبانی سبک زنانه. 395

14-1-1) زبان و جنسیت.. 396

14-1-2) زنانه‌نویسی چیست؟. 402

14-2) لایه‌های سبک زنانه. 404

14-2-1) لایه‌ی آوایی.. 404

14-2-2) لایه‌ی واژگان. 404

14-2-3) لایه‌ی نحوی.. 406

14-2-4) لایه‌ی بلاغی.. 408

14-2-5) لایه‌ی کاربردی.. 410

14-3) ویژگی‌های داستان‌پردازی زنانه. 413

14-3-1) مسأله‌ی فرم. 413

14-3-1-1) ساده‌نویسی.. 414

14-3-1-2)جزئي‌نگری.. 414

14-3-1-3) صورت‌گرايي.. 416

14-3-1-4) فضاهای محدود داستان. 416

14-3-1-5) رؤيانگاری.. 417

14-3-2) محتوای نوشتار زنان. 418

14-3-2-1) بغض تاريخي از فراموش‌شدگی زن. 418

14-3-2-2) مردستیزی.. 418

14-3-2-3) خودجویی وخودیابی.. 419

14-3-2-4) از ‌تن‌نویسی.. 419

14-3-2-5) دغدغه‌ی ‌زیست.. 420

14-3-2-6) غلبه‌ی عشق رمانسی.. 420

14-4) بازتاب ایدئولوژی فمینیستی در ادبیات فارسی.. 421

14-4-1) مرحله‌ی برون‌فکنی بغض تاریخی.. 422

14-4-2) مرحله‌ی بازیابی خویشتن. 423

14-4-3) مرحله‌ی استقلال. 423

خلاصه. 426

نمایه........................................... 427

کتاب‌نامه.......................................