انتشار کتاب سبکشناسی: نظریهها، رویکردها و روشها
پیشگفتار................................................ 21
کتاب نخست
سبکشناسی نظری
1) زبان و سبک.......................................... 33
1- 1) معنای سبک............................................... 33
1- 2) شش مفهوم بنیادین در سبک................... 35
1-2- 1) سبك: گزينش انگیخته از زبان.................. 35
1-2-2) سبك: فراهنجاری (خروج از زبان معيار)........ 39
1-2-3) سبك: تکرار و تداوم يك مشخصه.............. 48
1-2-4) سبك: گونهی کاربردی زبان..................... 50
1-2-5) سبک: سخن متناسب با موقعیت............. 57
1-2-6) سبك: نمود فرديت............................. 62
خلاصه.................................................. 64
2) سبك ادبی .................................................... 65
2-1) مفهوم ادبیت..................................... 66
2-2) ویژگیهای سخن ادبی......................... 69
2-2-1) نقشهای ادبی زبان.......................... 70
2-2-2) چندلایگی دلالت.............................. 71
2-2-3) فضیلتِ ابهام.................................. 72
2-2-4) صدق و کذبناپذیری.......................... 73
2-2-5) برجستهسازی................................ 74
2-2-6) شخصیسازی زبان........................... 74
2-3) فردیت در سخن علمی و ادبی................. 79
2-3-1) سبک فردی و سبک گروهي................ 82
2-3-2) فردیت، تقليد، سنت......................... 86
خلاصه................................................ 89
3-1) آشنایی با سبكشناسي...................... 91
3) دانش سبکشناسي............................ 91
3-1-1) سبكشناسي نظري و عملي............. 93
3-1-2) ارزش سبکشناسی....................... 93
3-1-3) سبکشناسی ادبی....................... 94
3-1-3-1) کارکردهای سبکشناسی ادبی......... 95
خلاصه................................................ 97
4) سبكشناسي و دانشها.......................... 99
4-1) سبكشناسي و بلاغت........................ 99
4-2) سبكشناسي و زبانشناسي.............. 105
4-3) سبكشناسي و انواع ادبي.................. 108
4-4) سبكشناسي و نقد ادبي مدرن............ 113
4-5) سبكشناسي و تاريخ ادبي................. 116
4-6) سبکشناسی، دانش میانرشتهای....... 121
خلاصه............................................. 122
5) رویکردهای سبکشناسی................................ 125
5-1) رویکردهای تأثری و سنتی................ 126
5-1-1) سبکشناسی شمّی.................. 126
5-1-2) سبکشناسی عاطفی................. 129
5-1-3) سبکشناسی بیانی................... 130
5-1-4) سبکشناسی تكويني................. 133
5-1-5) سبکشناسی تفسیری............... 135
5-1-6) سبکشناسی ارزشی.................. 136
5-1-7) سبکشناسی آموزشی................ 136
5-2) رویکردهای زبانشناسانه.............. 140
5-2-1) سبکشناسی تاریخی.. 141
5-2-2) سبکشناسی صورتگرا 144
5-2-3) سبکشناسی ساختاری.. 146
5-2-4) سبکشناسی نقشگرا 147
5-2-5) سبكشناسی گفتمانی.. 152
5-2-6) سبكشناسي کاربردی.. 156
5-2-7) سبکشناسیِ شناختی.. 159
5-3) رویکردهای آماری................................. 167
5-3-1) سبكشناسي آماري.. 167
5-3-2) سبکشناسی پیکرهای.. 172
5-3-3) سبکسنجی.. 173
5-4) رویکردهای فرهنگی و اجتماعی.............. 184
5-4-1) سبکشناسی اجتماعی.. 184
5-4-2) سبكشناسي فمينيستي.. 185
5-4-3) سبکشناسی انتقادی.. 186
5-4-4) سبکشناسی بنیادگرا 190
5-4-5) سبکشناسی خواندن. 192
5-4-6) سبکشناسی چندرسانهای.. 194
5-5) جمعبندی رویکردهای سبکشناسی.............. 195
5-5-1) رویکردهای متنبنیاد. 195
5-5-2) رویکردهای بافتبنیاد. 196
5-6) راز همگرایی و نوزایی سبکشناسی.................. 198
5-7) دشمنان سبکشناسی.. 200
5-8) بیانیهای برای سبکشناسی.. 204
خلاصه. 206
کتاب دوم
سبکشناسی عملی
6) مسائل پایه در تحلیلِ سبک.................................................. 209
6-1) ملاحظات روش شناختی.. 209
6-1-1) تعیین پیکرهی متنی.. 210
6-1-2) شناسایی عناصر سبکساز 210
6-1-3) اکتشاف از لایهی خرد به سوی کلانلایهها 211
6-1-4) تفسیر عناصر سبکساز 212
6-1-5) سنجش تقابلهای سبكی.. 213
6-1-6) گونهشناسی و نامگذاری سبك.. 214
6-1-7) جایگاه محتوا در تحليل سبك.. 218
6-2) عوامل پیدایی سبک.. 219
6-2-1) عوامل روانشناسیک (فردي) 220
6-2-2) عامل جامعهشناسيك.. 223
6-3) روند دگردیسی سبك.. 227
6-3-1) دگردیسی سبك شخصي.......... 228
6-3-2) دگردیسی سبكهای عمومي..... 232
خلاصه...................................... 235
7) سبكشناسی لایهای................... 237
خلاصه...................................... 241
8) لایهی آوايي سبک..................... 243
خلاصه. 248
9) لایهی واژگاني سبک.................. 249
9-1) واژهگزینی.. 249
9-1-1) واژگان حسی یا انتزاعی.. 251
9-1-2) عموم و خصوص در واژه. 252
9-1-3) عامیانگی و شکوهمندی واژگان. 253
9-1-4) کهنگرایی و واژهسازي.. 254
9-2) تأثیر ایدئولوژیک واژه. 260
9-2-1) رمزگان متن و ارجاع به ایدئولوژی.. 260
9-2-2)اشارهگر: عنصری معنادار در رابطهی قدرت.. 262
9-2-3) نشانداري واژهها 262
خلاصه. 266
10) لایهی نحوی سبک...................... 267
10-1) پیوندِ نحو و انديشه. 268
10-2) کیفیت واژهچینی در جمله. 269
10-2-1) چیدمانِ طبيعي در جمله (نحو معيار) 270
10-2-2) چیدمانِ نشاندار 274
10-3) سبک و ساختمان جملهها 275
10-3-1) طول جملهها 275
10-3-2) پیوند جملهها 275
10-3-3) پيوستار بلاغي جملهها (انسجام نحوی) 279
10-3-4) متغیرهای نحوی و تنوع سبک.. 282
10-4) بازتاب دیدگاه نویسنده در نحو. 284
10-4-1) وجهیّت (مُدالیته) 284
10-4-1-1) وجهیّت در فعل جمله. 286
10-4-1-2) وجهیّت در قيد. 289
10-4-1-3) وجهیّت در صفتهای ارزشگذار 290
10-4-2) زمان. 291
10-4-3) صدای دستوری و سبک.. 295
خلاصه. 302
11) لایهی بلاغي سبک................. 303
11-1) سبک در برونه و درونهی زبان. 304
11-2) صناعات معنایی و تفاوتهای سبکی.. 306
11-2-1) سبک تشبیهی.. 306
11-2-2) سبک تمثیلی.. 308
11-2-3) سبک نمادگرا 309
11-2-4) سبک آیرونیک.. 310
11-3) استعاره و سبک.. 314
11-3-1) نگرگاه صورتگرا 314
11-3-1-1) سبک استعاری یا سبک مجازی.. 320
11-3-2) نگرگاه شناختی.. 322
11-3-2-1) فرایندهای استعارهسازی.. 322
11-4) استعاره و شناخت.. 324
11-4-1) سازههای استعارهی مفهومی.. 325
11-4-2) سلطهی نگاشت استعاری بر سبک.. 329
11-5) مقولهسازی استعارهی شناختی.. 330
11-5-1) استعارهی نو یا قراردادی.. 331
11-5-2) استعارهی جوششی یا کوششی.. 332
11-5-3) استعارهی شخصی یا ایدئولوژیک.. 334
11-5-4) استعارههای خوشهای یا گسسته. 334
11-5-5) بنمایه و استعارهی شناختی.. 336
11-6) نقشهای استعاره. 338
11-6-1) انگيزش و اقناع. 339
11-6-2) کتمان و پوشيدهگوئي.. 339
11-6-3) نقش زیباییشناسیک.. 339
11-6-4) آفرینشگری.. 340
11-6-5) تأويل و تفسیر 341
11-6-6) شناخت و معرفتبخشی.. 341
11-6-7) گسترش زبان. 342
11-6-8) شخصیسازی زبان. 343
11-7) پرسشهایی در تحلیل استعاره. 343
خلاصه. 344
12) لایهی ايدئولوژيک سبك......................................... 345
12-1) سبک، گفتمان، ایدئولوژی.. 345
12-2) ایدئولوژی در متن.. 350
12-3) ايدئولوژي و ساختهاي زبان. 354
12-3-1) ايدئولوژي در لایهی واژگانی.. 355
12-3-2) ايدئولوژي در لایهی نحوی.. 358
12-3-3) ايدئولوژي و صناعات بلاغي.. 360
12-3-3-1) استعاره و ایدئولوژی.. 363
12-3-3-2) نقشهای استعارهی ایدئولوژیک.. 365
12-4) ايدئولوژي و فرديت هنري.. 367
12-4-1) ايدئولوژي و سبك شخصي.. 370
12-5) تقابل ادبيت با ايدئولوژي.. 372
12-6) تناقضهای ایدئولوژیک متن.. 374
خلاصه. 375
13) سبكشناسی طنز.................................... 377
13-1) ماهیت طنز. 377
13-2) نظریهی ناهماهنگی.. 379
13-2-1) ناسازگاری آوايي.. 381
13-2-2) ناسازگاری واژگانی.. 383
13-2-3) ناسازگاری گفتمانی.. 386
13-2-4) ناسازگاری معنایی.. 390
13-2-5) ناسازگاری موقعیتی.. 391
13-2-5-1) مراعات ادب.. 392
13-3) پرسشهایی برای تحلیل سبک طنز 393
خلاصه. 394
14) سبکِ زنانه. ...............................................395
14-1) مبانی سبک زنانه. 395
14-1-1) زبان و جنسیت.. 396
14-1-2) زنانهنویسی چیست؟. 402
14-2) لایههای سبک زنانه. 404
14-2-1) لایهی آوایی.. 404
14-2-2) لایهی واژگان. 404
14-2-3) لایهی نحوی.. 406
14-2-4) لایهی بلاغی.. 408
14-2-5) لایهی کاربردی.. 410
14-3) ویژگیهای داستانپردازی زنانه. 413
14-3-1) مسألهی فرم. 413
14-3-1-1) سادهنویسی.. 414
14-3-1-2)جزئينگری.. 414
14-3-1-3) صورتگرايي.. 416
14-3-1-4) فضاهای محدود داستان. 416
14-3-1-5) رؤيانگاری.. 417
14-3-2) محتوای نوشتار زنان. 418
14-3-2-1) بغض تاريخي از فراموششدگی زن. 418
14-3-2-2) مردستیزی.. 418
14-3-2-3) خودجویی وخودیابی.. 419
14-3-2-4) از تننویسی.. 419
14-3-2-5) دغدغهی زیست.. 420
14-3-2-6) غلبهی عشق رمانسی.. 420
14-4) بازتاب ایدئولوژی فمینیستی در ادبیات فارسی.. 421
14-4-1) مرحلهی برونفکنی بغض تاریخی.. 422
14-4-2) مرحلهی بازیابی خویشتن. 423
14-4-3) مرحلهی استقلال. 423
خلاصه. 426
نمایه........................................... 427
کتابنامه.......................................